Je bent een drummer en je wilt naar een jamsessie gaan en met andere muzikanten jammen. Mooi! Wil je weten hoe je als drummer voorbereid moet zijn op een jamsessie? Of wil je meer weten over wat een jamsessie is vanuit het perspectief van een drummer? Waarom je enorm zou kunnen profiteren van het spelen van een jam? Dan is deze blog echt iets voor jou. Deze 14 cruciale vragen en antwoorden gaan je helpen bij het jammen:

 

Overigens is dit de vertaling van het artikel dat geschreven is in het Engels. Wil je liever de originele versie lezen klik dan hier.

 

 

1. Wat is een jamsessie?

In de ware zin van het woord is een jamsessie een situatie waarin een muzikant iets speelt dat niet is gerepeteerd met één of meerdere muzikanten. Soms worden tijdens een jamsessie covers of standards gespeeld. Maar in de ware geest van een jamsessie moet de muziek die wordt gespeeld, worden geïmproviseerd, zodat het resultaat van het ontwikkelen van nieuwe muziek geen mogelijkheid maar een gegeven is.

 

 

2. Welke soorten jamsessies zijn er?

In het algemeen kunnen jamsessies worden onderverdeeld in twee categorieën: open en gesloten sessies.

Open jamsessies

Iedereen is in principe welkom. Afhankelijk van waar en door wie de sessie wordt gehouden, is er een toegangsprijs of is het gratis om binnen te komen. In het laatste geval verdient de clubeigenaar zijn geld aan de drankjes die en eventueel het eten dat tijdens de sessie wordt verkocht.

 

Er kan een (professionele) muzikale regisseur aanwezig zijn die verantwoordelijk is voor het leiden van de sessie. Hij geeft meestal aan wie de volgende is die mag spelen, in welke richting de jam moet gaan (denk aan tempo, maatsoort etc.), en hoe lang een jam zou moeten zijn. Maar het kan ook een veel vrijere sessie zijn, waar iedereen die zin heeft het podium op kan om te spelen.

 

Open jamsessies kunnen ook worden gebaseerd op muziekstijl. Er zijn jamsessies met de nadruk op rock, jazz, funk, Braziliaanse muziek, Afro Cuban, Reggae enz. Dus als je van plan bent om een ​​open jam te bezoeken, probeer dan uit te vissen of het om een ​​bepaalde stijl gaat. En verwacht niet dat de Reggae-jongens je 32sten lineaire patronen helemaal te wow gaan vinden …

Besloten jamsessie

Het klinkt een beetje asociaal en verwaand, maar er zijn veel goede redenen om besloten jamsessies te houden. Denk bijvoorbeeld aan een jam tussen bandleden. In deze gevallen wil je soms niet dat iemand meedoet, simpelweg omdat alle benodigde inspiratie binnen de band zelf aanwezig is.

 

Maar het hoeft niet per se een band te zijn. Er kunnen ook twee of meer muzikanten bij elkaar komen met als enig doel om te jammen. Dit is perfect om te oefenen om je woordenschat en grammatica in een verhaal te passen waarin zich meer dan één persoon bevindt.

 

Het is ook te gek om te jammen met je drumvrienden: stel twee sets drums op tegenover elkaar en begin met spelen. Dit is geweldig voor het uitwisselen van ideeën !!

 

Houd ook rekening met het feit dat jammen een perfect excuus kan zijn om tijd te verspillen. Tijd die op veel andere manieren misschien veel productiever kan worden besteed. Ik heb tot nu toe enkele van mijn beste en slechtste muzikale tijden gehad in jamsessies. Het beste was toen alles muzikaal samenkwam en mooie nieuwe dingen werden gecreëerd. Of er werden nieuwe liedjes ontwikkeld op basis van deze jam. Dat is voor mij pure magie! Maar ik heb ook meermaals gedacht ‘wat doe ik hier in hemelsnaam’ tijdens het spelen van jam. Voor mij als muzikant zijn er maar weinig dingen zo deprimerend als spelen met mensen die niet kunnen luisteren én spelen. Dat type speler dat de gewoonte heeft om elke vijf seconden hun favoriete lick te spelen. Zo kom je nooit tot enige muzikale diepgang en dat ervaar ik als zonde van mijn tijd en energie. 

 

 

3. Waarom zou ik jammen?

Jammen is goed voor het ontwikkelen van je muzikale instinct en het trainen van je muzikale reflexen. In een jam moet je luisteren en reageren, maar tegelijkertijd moet je vormgeven en creëren. Dit vereist een reeks vaardigheden die je niet zult verwerven door je favoriete nummers te spelen. Laat staan ​​door thuis in je eentje te oefenen. Je hebt een muzikale omgeving nodig die je verrast, zodat je niet langer alleen de dingen speelt die je hebt geoefend. Hopelijk speel je met muzikanten die meer ervaring hebben dan jij, dan leer je veel in korte tijd.

 

En er is nog een heel belangrijke reden om mee te doen aan jamsessies. In veel gevallen worden nieuwe relaties of zelfs bands gevormd tijdens of na jamsessies. Deze muzikale relaties duren soms een heel leven en vormen de basis voor vele nieuwe muzikale projecten en relaties die daaruit voortkomen. Met andere woorden, zorg dat je goed speelt in de juiste jamsessie met de juiste mensen. Zo kun je het muzikale netwerk beginnen te vormen dat zich een leven lang zal blijven ontwikkelen. Met onderhoud en een beetje geluk kan dit wel eens een leven lang goed musiceren opleveren.

 

 

4. Wanneer moet ik jammen?

Over het algemeen raad ik je aan jam te spelen om een of meer van de volgende redenen.

 

1. Schrijven van nieuwe muziek met je band

Neem altijd de jam op, probeer te luisteren, voel je vrij om te verkennen en laat je bandmaatje(s) buiten de gebaande paden denken.

 

2. De andere muzikanten in een band beter leren kennen

Wanneer je jamt met andere muzikanten leer je ze muzikaal snel kennen. Veel sneller dan door alleen maar liedjes te spelen die iedereen thuis heeft geoefend.

 

3. Oefenen van spelen op het podium met andere muzikanten

Als je denkt dat het de juiste tijd is om je muzikale oren te testen door te jammen en feedback te krijgen van andere muzikanten.

 

4. Voelen hoe het is om een ​​andere muziekstijl te spelen zonder een band te vormen

Het starten van een nieuwe band kost in de meeste gevallen veel tijd. Om een positie in een lopende band over te nemen heb je wat geluk nodig en het kan ook tijdrovend zijn. Er moet ten eerst plaats zijn en je zult moeten zoeken. Een handig alternatief om je nieuw ontwikkelde begrip en gevoel van een bepaalde muziekstijl uit te proberen, zou kunnen zijn om een ​​jamsessie in deze stijl te bezoeken. Op deze manier kun je vrijwel zeker spelen met mensen die deze specifieke muziekstijl al veel langer beoefenen. Als bonus hoor je deze muziekstijl de hele avond, zodat je het van dichtbij kunt beluisteren, bekijken en voelen.

 

5. Ontmoeten van nieuwe mensen (muzikaal gezien)

Het bezoeken van een jamsessie is uitstekend om nieuwe mensen te ontmoeten en je netwerk uit te breiden. Dit kan altijd van onschatbare waarde blijken te zijn vanuit muzikaal oogpunt. Als je professionele muzikant bent is dit van levensbelang. Heel simpel, als ze je niet kennen kunnen ze je ook niet bellen. Bovendien kan het ook leuke nieuwe vriendschappen opleveren.

 

6. Het krijgen van een nieuwe of betere gig

Dit is essentieel als je een professionele muzikant bent! Dit is vooral belangrijk als je net bent verhuisd naar een grote stad waar je nog niet veel mensen kent. Als je eenmaal kunt spelen, is netwerken waarschijnlijk ongeveer de helft van het werk om een ​​fatsoenlijk optreden te krijgen. Dit is je kans om andere muzikanten te laten zien dat je kunt spelen en luisteren. Maar het is ook een kans om te laten zien dat je fatsoenlijk en betrouwbaar bent. Of dat je leuk bent om mee om te gaan. Onthoud dat mensen die je inhuren je vooral leuk moeten vinden. Als muzikant én als mens.

 

 

5. Wat kan ik verwachten van een jamsessie

In het geval van een open jam is het moeilijk te voorspellen hoeveel muzikanten aanwezig zullen zijn. Als je om je heen vraagt, krijg je een idee van het aantal deelnemers dat de laatste paar keer aanwezig was. Dit zou een indicatie moeten zijn.

 

Dan is er nog het publiek. Meestal worden jams gehouden op werkdagen, wanneer de zaal het minste aantal bezoekers heeft. Op deze avonden bestaat het publiek waarschijnlijk voornamelijk uit andere muzikanten. Maar als het een vrijdag- of zaterdagavond is en er niet veel anders in de buurt aan de hand is, kan er een behoorlijk publiek zijn dat alleen maar komt voor de livemuziek.

 

Een ding om te onthouden is dat je mag spelen tijdens een jamsessie. Je hoeft het niet te doen als je het niet wilt, maar je zou het ook niet moeten zien als je recht om te spelen. Het is een voorrecht als de mensen die het organiseren je toestaan ​​om mee te doen, en hiervoor mag je dankbaar zijn. Later, wanneer je het dak van de sukkel hebt gescheurd, zouden ze je dankbaar moeten zijn voor het eren van hun nederige instelling met jouw goddelijke uitmuntendheid 😛

 

 

6. Wat is onze rol als drummer tijdens een jamsessie

We hebben als drummers een paar belangrijke taken op een jam sessie. Hier zijn de belangrijkste drie:

 

1. Timekeeper

Onze primaire, zo niet onze enige taak als drummers was altijd om het tempo te houden. Dit gaan we meteen even herformuleren. Als het alleen maar om tempo vasthouden ging dan zouden andere muzikanten gewoon een metronoom gebruiken, toch? Die is ten eerste 100% metrisch correct en hoeft ook niet betaald te worden. Timekeeping gaat dus om tempo met het juiste muzikale gevoel vast te houden. Het moet lekker aanvoelen.

 

2. Energie

Ten tweede moeten we veel meer doen in elke muzikale context. Naast de hartslag, moeten we de energie aan het nummer leveren. In een jam kan dit ook het dynamische contrast betekenen tussen verschillende stukken binnen één jam. We hoeven niet per se de hele tijd dynamische niveaus te verschuiven, de muziek zal nerveus gaan aanvoelen als we dat doen. Maar we moeten wel gevoelig zijn voor de dynamische behoeften van het nummer en van de andere muzikanten.

 

3. Vorm

Alle muzikanten moeten een afgesproken vorm spelen. Maar zoals altijd lijdt de muziek het meeste als de drummer het verprutst. In een jam kan de muziek onduidelijk worden, zelfs chaotisch, als we niet in heldere vorm spelen. Dit betekent niet dat we elke vier maten een fill moeten spelen. Als muziek je lief is, doe dit dan ook alsjeblieft niet. Bewaak de vorm als geheel door accenten te spelen waar ze nodig zijn en fills en verfraaiingen toe te voegen waar ze worden gewaardeerd. Als je vermoedt dat het iemand niet duidelijk is waar hij of zij zich in de vorm bevindt, breng hem dan terug. Je kunt dit doen door een langere fill te spelen of door mee te tellen of een combinatie hiervan. Zo ga je samen weer door naar de volgende sectie.

 

We hebben als drummers nog meer andere krachtige tools om de jamsessie verder vorm te geven. Zo kunnen we bijvoorbeeld de groove of de melodie van de jam wijzigen door bepaalde accenten toe te voegen of te verplaatsen. Maar we kunnen ook half of double time gaan spelen. Door 2 en 4 te spelen met een rimclick in plaat van op de snare krijg je een cooling down die je vervolgens weer kunt opbouwen.  We kunnen er ook voor kiezen om het tempo te versnellen of te vertragen om de jam anders te laten voelen. Eigenlijk mag er heel veel. Zolang iedereen maar waardeert wat je speelt en je daarmee de muziek en de andere muzikanten zich goed laat voelen.

 

 

7. Hoe ga je om met het bespelen van een instrument dat niet van jou is

Tijdens het spelen van een open jamsessie bespeel je de kit die op de locatie is opgesteld. Dit vereist enige ervaring om mee om te gaan, omdat het niet is ingesteld op jouw lichaam of op jouw voorkeuren. Probeer indien mogelijk dingen snel aan te passen, zoals de kruk, snare, hihat, ride en mogelijk toms of andere bekkens. Op deze manier voorzie je jezelf van het maximale comfort dat mogelijk is.

 

Als je niet de tijd hebt om dit allemaal te doen, moet je gewoon het beste van de situatie maken. Laat gewoon wat dingen weg die je normaal zou spelen en je zou jezelf en anderen kunnen verbazen met de uitkomst.

 

Het geluid van het instrument tijdens jam-sessies is iets waar je heel weinig controle over hebt, behalve de manier waarop je het speelt. Er kunnen soorten bekkens zijn die je normaal gesproken doen walgen. Of de vellen op de drums zijn helemaal niet wat je wilt, of de maten van de drums doen niets voor je. Jammer dan, niets aan te doen, dus focus je op de muziek en maak er het beste van.

 

 

8. Wanneer en hoe weet ik of ik goed genoeg ben om een ​​jamsessie bij te wonen

Dit klinkt flauw en vanzelfsprekend, maar je weet zelf wanneer je er klaar voor bent. Laten we het opsplitsen in een paar afzonderlijke aspecten.

 

De technische kant

Je moet enige mate van controle over je instrument hebben om met anderen te kunnen converseren. Hoeveel controle je nodig hebt, hangt sterk af van het niveau van muzikaliteit van de jamsessie die je bijwoont. Een professioneel geleide sessie vereist veel meer technische vaardigheden dan laten we zeggen een jam met je maat die ook een instrument bespeelt. En het hangt ook af van je vermogen om vrijuit te communiceren. Als je heel goed kunt luisteren, heb je misschien niet zoveel controle over je instrument nodig. Maar als je bent zoals de meesten van ons, en je moet eerst een idee hebben van wat je aan het doen bent, dan denk ik dat je nogal wat controle over je instrument nodig hebt voordat je een gesprek aan kunt en durft te gaan.

 

De muzikale kant

Zodra je genoeg controle hebt over je instrument, zal je je aandacht verleggen naar meer muzikale dingen. Dan gaat het niet zozeer om het wat of hoe, maar meer om het wanneer en waarom van wat je speelt. Als je de ontwikkeling van deze kant van je spel begint te ervaren, denk ik dat het veilig is om aan te nemen dat je klaar bent om naar een jamsessie te gaan. Je bent op zijn minst meer dan klaar om te gaan jammen met je vrienden.

 

De mentale/emotionele kant

Dit is een lastige. Je karakter bepaalt of je deze kant moet ontwikkelen voordat je het podium betreedt. Sommige mensen vinden het niet erg om zichzelf bloot te geven, terwijl anderen bevriezen als iemand naar ze kijkt. Maar dit kan ook te maken hebben met wat je aan het doen bent. Ik heb nog steeds moeite om in het openbaar te praten. Zelfs met meer dan een paar mensen tegelijk praten kan echt verontrustend voor me zijn. Als ik echter achter een drumstel zit, wordt dit al een stuk gemakkelijker. Dat gezegd hebbende, worden we allemaal (een beetje) nerveus voordat we het podium opgaan. Dit is alleen maar natuurlijk. Zelfs met de best mogelijke voorbereiding is het nog steeds vrij normaal om het allemaal erg spannend te vinden. Zolang je dit gevoel ook als opgewonden kunt beschrijven, is het goed.

 

Dus als je niet zeker weet of je er klaar voor bent of niet, overweeg dan deze drie aspecten. Bepaal zelf aan de hand hiervan op welk(e) gebied(en) je je verder moet ontwikkelen. Weet je zeker dat je de eerste twee meer dan genoeg hebt ontwikkeld en sta je jezelf nog steeds niet toe het podium op te gaan? Dan raad ik je aan je in te schrijven voor een cursus spreken in het openbaar of iets dergelijks. Ik heb hier prachtige dingen over gehoord, en ik weet zeker dat ik er in de nabije toekomst een ga bijwonen. Zodra ik er een heb bezocht, schrijf ik een artikel over of deze cursus mijn spel op het podium heeft veranderd.

 

 

9. Hoe speel je met muzikanten die veel meer ervaring hebben dan jij?

Ga je spelen op een jamsessie met muzikanten die allemaal verder in hun ontwikkeling zijn dan jij? Super Ze zullen je een hoop dingen leren tijdens de jam en je zult van het podium af komen als een veel meer ervaren muzikant. Als je LUISTERT! Probeer de meer doorgewinterde spelers niet met een paar chops te verbazen. Ze hebben waarschijnlijk al vaker gespeeld met mensen die je in dit opzicht zwaar de baas zijn. De enige manier om indruk op ze te maken is door jezelf te blijven en zo goed mogelijk naar alles te luisteren. Als je kunt, volg hun ideeën en voeg er eventueel een beetje aan toe. Als sommige dingen die ze spelen wat te lastig zijn, geen probleem. Blijf gewoon bij wat je weet. Houd de feel, de vorm en het dynamische niveau goed en voor je het weet is de storm voorbij en zullen de zaken weer normaal worden.

 

 

10. Hoe speel je met muzikanten die minder ervaren zijn dan jij?

Deze keer is het jouw beurt om de leraar te zijn. Speel een mooie, solide, zelfvertrouwen boostende groove die iedereen goed zal (laten) voelen. Een soort standard. Een mooie 4- of 8-maten midtempo groove in achtsten of zestienden is waarschijnlijk het beste in een rock / funk-setting. Als de jamsessie meer bluesy is, zou je kunnen gaan voor een 12-bar blues in achtsten triolen in een tempo dat iedereen zal waarderen.

 

Schenk niet te veel aandacht aan hun fouten en speel zeker geen moeilijke ritmische dingen waarvan je weet dat ze deze niet zullen volgen. Wie help je hiermee? De muziek lijdt, je zult waarschijnlijk de andere muzikanten ontmoedigen, en je zult overkomen als een arrogante drol. Wees zo geduldig en respectvol als je kunt, maar houd ze ook in toom. Sta niet toe dat ze de jam opknappen, maar leid de jam naar waar je wilt en geef ideeën de ruimte. Op deze manier krijg je de beste kans op een lekkere jam en zal iedereen zich goed voelen over zichzelf. Als er meer doorgewinterde spelers in het publiek zijn, zullen ze weten wie deze jam goed heeft gemaakt. Dus als je je op deze manier gedraagt, krijg je misschien nog een leuke bonus na de jam…

 

Houd dit altijd in je achterhoofd:

 

  1. Prachtige ideeën hoeven niet van de beste spelers te komen.
  2. Over een paar jaar is de persoon die volgens jou op zijn best middelmatig is misschien wel de beste van de wereld. Jij speelde toevallig met hem op een jamsessie toen hij net was begonnen.

 

 

11. De sociale kant van jammen – moet je spelen en met iedereen omgaan?

Nee dat hoeft niet. Maar het mag wel, en je vindt het misschien wel leuk. Ik weet zeker dat je de uitdrukking ‘ het gaat niet om wat je weet, maar wie je kent ‘ eerder hebt gehoord . Dit is ook heel waar in de muziekwereld. Netwerken kan je helpen een leuke band te vinden, of zelfs de volgende carrièrestap inluiden als je het serieus meent.

 

Stel dat in de zakelijke wereld een positie beschikbaar komt en een paar capabele mensen komen opdagen voor het interview. Dan is de kans groot dat de meest sympathieke persoon de baan krijgt. Hetzelfde principe is van toepassing op muziek. Misschien zelfs nog meer, want als je op tour gaat, zie je elkaar veel. Dat gezegd hebbende, hoef je niet met iemand te spelen om maar aardig te zijn. Als er meer mensen aanwezig zijn, is het geen probleem als je vriendelijk bedankt. Als je de enige drummer bent tijdens de jamsessie, zit je vrijwel de hele avond te spelen op een korte plaspauze na. Nou, dat is heel goed voor het opbouwen van je uithoudingsvermogen!

 

En hoe zit het met praten? Moet je met iedereen praten tijdens de sessie? Welnu, als het in je karakter ligt om dat te doen, is het prima, maar anders niet. Het gaat erom dat je altijd jezelf bent. Het is prima om je meest aangename kant te laten zien, maar probeer nooit je nooit anders voor te doen dan je werkelijk bent.Voordat je het weet, zul je deze rol veel vaker en veel langer moeten spelen dan je had verwacht.

 

Laat je instrument spreken

 

Tijdens een jamsessie is het waarschijnlijk het beste om vooral je spel te laten spreken. Als mensen houden van wat, en vooral, hoe je hebt gespeeld, zul je automatisch een gesprek hierover hebben na de jam. Zo niet, geen probleem, dan krijg je waarschijnlijk veel aanwijzingen van anderen. Luister naar alles, wees niet overdreven gevoelig voor kritiek en onthoud te allen tijde dat dit een goede zaak is. Zelfs als de kritiek negatief is en in principe niet gerechtvaardigd, maakt het niet uit. Anderen zullen met jou denken dat dit onzin is. Of je denkt er de volgende dag misschien ook zo over in retrospect. Hoe het ook zij, laat je niet verleiden tot het weerspreken van deze kritiek. Het zal je waarschijnlijk geen goed doen en het kost je alleen maar kostbare tijd en energie.

 

Dit kan een van die gevallen zijn waarbij contra intuïtief reageren je misschien het meeste voordeel oplevert. De positieve kritiek op een positieve manier accepteren, kan je zelfvertrouwen vergroten. Ten eerste omdat je het aankunt en ten tweede omdat je zo veel respect van je gelijken en de meer ervaren muzikanten verdient. Probeer je eerst en vooral te concentreren op het beter worden en laat je progressie zien in de volgende jam. Onthoud ook dat eenieder van ons heeft moeten leren tegelijkertijd te luisteren en spelen.

 

 

12. Hoe om te gaan met fouten tijdens het jammen

Allereerst, we zijn menselijk, dus we maken fouten, en het is niet nodig er lang bij stil te staan. Ten tweede, een fout is geen fout als je niet toestaat dat het een fout is. Makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je nog niet zo lang speelt, of als je nog niet zo vertrouwd bent met het spelen met andere mensen. Om dit verder uit te leggen, maken we onderscheid tussen goede en slechte fouten.

 

Goede fout

Een goede fout is een fout die onbedoeld tot een nieuw iets leidt. Je fout kan jezelf en anderen verbazen. Maar door het als iets nieuws te accepteren, kun je dit (onderdeel van) het volgende ding maken. Dit vergt wat improvisatievaardigheden, wat ervaring en vooral zelfvertrouwen. Je moet jezelf toestaan ​​om mens te zijn en te profiteren van je fouten.

 

Slechte fout

Een slechte fout is een fout waardoor de muziek niet lekker loopt. Het slechts denkbare scenario is een fout die de muziek volledig doet stoppen. Daar kun je niet van herstellen. In de meeste gevallen is een slechte fout een fout waar niet goed mee omgegaan wordt. Natuurlijk kunnen er noodsituaties zijn, zoals moeten vluchten van een krokodil die op je rechtervoet wil gaan knabbelen. Of een andere klassieker, omdat je je vriendin moet beschermen tegen tasjesroof door een alien. Maar in mijn ervaring gebeuren deze dingen zelden tijdens jamsessies. Waar het op neerkomt, is dat je moet leren hoe je een slechte fout in een goede fout kunt omzetten. Leer om je menselijkheid te omarmen en geniet af en toe van een gelukkige fout.

 

Je zou kunnen proberen wat Alex Van Halen doet als hij een fout maakt. Dit is overigens wel een stuk moeilijker bij het spelen van een geïmproviseerde jam dan bij een ingestudeerd lied. Als hij een fout maakt, probeert hij het de volgende keer opnieuw op dezelfde plaats te spelen. Bij herhaling denkt iedereen dat hij het zo wilde spelen.

 

Tenslotte, als iemand anders een fout maakt, probeer dit dan niet te benadrukken door te kijken alsof je over ze heen wilt braken. Zoals ik al eerder zei, we zijn allemaal mensen, dus we zullen fouten maken. Probeer niet te lang na te denken over de fout, of geef de persoon een geruststellende glimlach als hij of zij niet vol vertrouwen is. Op deze manier krijg je de persoon die de fout maakte zo snel mogelijk terug in de muziek.

 

 

13. Hoe niet te doen aan “overplaying” of “underplaying” tijdens een jamsessie

Alles draait om balans, zo ook tijdens jamsessies. Je kunt je licks en persoonlijke coole grooves op iedereen uitproberen tijdens een jamsessie. Maar waarschijnlijk zul je dan niet degene zijn die de volgende keer dat de muzikanten (en over het algemeen aardige mensen) zullen vragen om te spelen. Niemand houdt van opscheppers dus hou je ego in toom.

Aan de andere kant wil je ook zeker niet besluiteloos zijn en jezelf laten ondersneeuwen. Doe je dat wel dan zul je waarschijnlijk verhinderen dat de jam tot iets waardevols kan komen. Er is een fijne lijn tussen tussen deze twee manieren van spelen. Aan de ene kant wil je respectvol omgaan met andere muzikanten in de jam door hen ruimte te geven om een ​​idee te ontwikkelen. Aan de andere kant moet je ook durven de richting (enigszins) te veranderen zodat de jam zich kan blijven ontwikkelen.

 

Open jamsessie

 

In een open jamsessie vind ik het altijd handig om het publiek af en toe te bekijken. Je kunt dan zien of de jam voor hen interessant is. Dit geeft je een idee of hetgeen dat je speelt spannend en leuk genoeg is. Zo niet, dan kun je proberen iets meer gecompliceerd te spelen als je denkt dat de sfeer een beetje flets is. Of andersom, als je denkt dat de jam wat te druk is, kun je de feel veranderen naar iets meer basic en meer groovy. Probeer gewoon te voelen wat werkt en een beetje te experimenteren als je denkt dat het nergens heen gaat.

 

Besloten jamsessie

 

In een situatie waarin je jamt om nieuwe ideeën voor liedjes te vinden, heerst over het algemeen een heel andere sfeer. Nu ben je veel meer met het ontwikkelen van een idee bezig. Niet zozeer met het creëren van een algeheel tof klinkende jam. Het heeft meer weg van een muzikale brainstormsessie waar alles mogelijk is. Vorm en dynamiek zijn in dit geval veel minder van belang, omdat je samen op zoek bent naar het volgende leuke idee om een ​​liedje op te baseren. In mijn ervaring is dit meestal een beetje meer experimenteel en vrij. Hierdoor is er minder snel een probleem met over – of underplaying. Het draait allemaal om het verkennen, het zoeken naar en vinden van die volgende coole riff.

 

Wat de situatie ook is, je bent in de jam om te luisteren, maar ook om deel te nemen aan het gesprek en aanwijzingen te geven waar je denkt of voelt dat het nodig is. Dat is waar onze rol als drummers vooral tot uiting komt. We zijn misschien niet in staat om harmonieën of, tot op zekere hoogte, melodieën te veranderen, maar we kunnen zeker richting geven aan de dynamiek, vorm, ritmische melodieën en het ritme in het algemeen.

 

Onthoud dat je niet iedereen kunt behagen, zoals in ieder gesprek. Dit moet je ook niet willen. Wees niet bang om zo nu en dan op iemands tenen te gaan staan. Zolang je het niet opzettelijk of te vaak doet, zullen mensen je durf en lef waarschijnlijk alleen maar waarderen.

 

 

14. Wat breng je mee naar een jamsessie?

Stickbag

 

Je stickbag meenemen naar jamsessies is een goed idee, omdat je dan de stokken van iemand anders niet hoeft te gebruiken. Ander drummers zullen je dankbaar zijn dat je hun stokken niet hoeft te lenen. En als bonus ervaar je meer comfort omdat je je eigen stokken, brushes, bundlesticks, etc. kunt gebruiken.

 

Gehoorbescherming

 

Vergeet niet om altijd, ik bedoel ALTIJD oordoppen mee te nemen! Je kunt ter plekke beslissen of je ze bij de jam wilt dragen. Maar je zou nooit oormoeheid moeten ervaren omdat je niet zeker wist hoe hard het zou zijn. Ik heb enkele jaren geleden een ongeluk met slechte monitoring gehad. Dit heeft blijvende schade aan mijn linkeroor veroorzaakt. Daarom draag ik altijd oordoppen tijdens het spelen en tijdens het luisteren naar luide(re) muziek. Als ik dat niet doe, verandert het geluid op hoger volume in een kakofonie van kraakjes en andere rammelende geluiden. Ik heb geluk gehad dat ik nog altijd alle frequenties kan horen en alleen geen harde geluiden meer verdraag. Maar ik moedig je sterk aan om dit te doen voordat je je gehoor permanent beschadigt. Je hebt maar één paar oren om je leven lang mee te doen!

 

Goed humeur

 

Zorg ook dat je altijd, ik bedoel ALTIJD in een goed humeur ben tijdens jamsessies. De eerste reden is dat niemand met een knorrige zak wil spelen. De tweede is dat je beter zult spelen als je je goed voelt. Probeer je dag zo te plannen, dat je niet naar de jamsessie hoeft te haasten. Neem in plaats daarvan even de tijd voordat je weg moet en luister naar wat van je favoriete muziek, bij voorkeur in het genre van de jamsessie die je zult bijwonen. Dit kan een enorm verschil maken in hoe je je gaat voelen tijdens de jam, en nog belangrijker, hoe je de muziek en de andere mensen gaat laten voelen!

 

 

15. Conclusie

Zoals met alles wat je in het leven doet, doe het met heel je hart en amuseer je terwijl je het doet. Bereid je zo goed mogelijk voor, maar overdenk dingen niet. Dan is de kans groot dat je de beste resultaten krijgt. En je kunt volgens mij nooit fout bezig zijn als je jezelf amuseert terwijl je voldoende aandacht hebt voor andere mensen. Als je een jamsessie ingaat om te laten zien hoe goed je wel niet bent, laat je je ego winnen. Op deze manier kom je waarschijnlijk arrogant over. Probeer zo goed mogelijk te luisteren en geef anderen ruimte, en iedereen zal je dankbaar zijn.

 

In veel gevallen worden nieuwe relaties of zelfs bands gevormd tijdens of na jamsessies. Deze muzikale relaties duren soms een heel leven en vormen de basis voor vele nieuwe muzikale relaties die daaruit voortkomen. Met andere woorden, als je lekker speelt in de juiste jamsessie met de juiste mensen, hou je hier misschien wel een heel leven aan lekker spelen en optredens aan over!

 

 

Wat vind jij

Wat zijn jouw ervaringen met jamsessies? Wanneer ging je voor het eerst, wie ben je er tegengekomen, wat heb je gedaan toen je een stok kwijt raakte. Laat het maar weten hieronder, dan kunnen we er allemaal van leren!

Music and drumming have pretty much dominated my life for the last twenty five years. I enjoy every facet of it, and I intend to keep doing so for many years to come.

Fan of music since 1981

Drummer since 1989

Teacher since 1993

Professional musician since 1996

Composer since 2002

Owner of Skillz Drum Academy since 2011

Author since 2014

Blogger since 2018